S svojim električnim avtom postavili Guinnessov rekord, a zanje še niste slišali

Ameriški proizvajalec električnih vozil dolgega dosega Lucid Motors je v večinski lasti savdskega državnega sklada, ki za zdaj krije milijardne izgube.
Ameriški proizvajalec električnih vozil Lucid Motors širši javnosti ni dobro poznan, čeprav je nedavno podrl rekord za najdaljši doseg električnega vozila z enim polnjenjem. Vlogo pri tem nemara igra razmeroma visoka cena vozil, medtem ko je delnica podjetja na borzi Nasdaq vredna le nekaj dolarjev ob večmilijardnih izgubah zadnjih let.
V začetku julija je električni avto Lucid Air Grand Touring s 1.200-kilometrsko vožnjo iz švicarskega St. Moritza v nemški München postavil Guinnessov rekord za najdaljšo električno vožnjo z enim polnjenjem baterije. S tem je za dobrih 100 kilometrov presegel prejšnjega rekorderja mercedes-benz EQS 450+, ki je naslov osvojil le nekaj tednov prej.
Kalifornijsko podjetje, ki je v večinski (skoraj 60-odstotni) lasti državnega naložbenega sklada Savdske Arabije (Public Investment Fund – PIF), so vzpostavili med drugim nekdanji kadri Tesle, največjega tekmeca na ameriškem trgu in tudi drugod.
Čeprav prihodki Lucida v zadnjih petih letih rastejo, še ne dohitevajo ogromnih kapitalskih izdatkov, s katerimi Lucid krepi proizvodnjo v domači tovarni v Arizoni in gradi novo tovarno v Savdski Arabiji. Dobičkonosnost podjetje poskuša krepiti tudi s širšim naborom vozil in strateškimi partnerstvi, kot je nedavno oznanjeno sodelovanje z Uberjem pri zagonu flote robotaksijev.

Začeli kot izdelovalec baterij
Današnji Lucid se je razvil iz proizvajalca baterij in motorjev za električna vozila Arieva, ki so ga leta 2007 ustanovili podpredsednik Tesle Bernard Tse in partnerji. Leta 2013 se je podjetju kot tehnološki direktor pridružil še Peter Rawlinson, ki je bil glavni inženir pri razvoju Teslinega premijskega Modela S. Pod njegovo taktirko se je podjetje do leta 2016 preusmerilo v razvoj in proizvodnjo električnih vozil ter začelo gradnjo tovarne v Arizoni.
Med letoma 2018 in 2019 so prejeli prvo naložbo savdskega sklada v višini milijarde dolarjev, Rawlinson pa je postal glavni izvršni direktor. Februarja letos je odstopil s položaja, a ostaja svetovalec predsedniku uprave, začasno podjetje vodi bivši poslovodni direktor Marc Winterhoff.
Julija leta 2021 je podjetje vstopilo na borzo Nasdaq, državni naložbeni sklad Savdske Arabije pa je vložil dodatnih 2,5 milijarde dolarjev. Septembra tisto leto je s proizvodne linije v Arizoni prišel prvi avto Lucid Air. Konec oktobra je podjetje opravilo tudi prvo dostavo.
Delnica je uvodoma poskočila ob drznih načrtih podjetja, ki je sprva napovedoval začetno letno proizvodnjo 20 tisoč vozil, s postopnim povečanjem zmogljivosti na več kot 300 tisoč vozil. V naslednjih letih je te napovedi omilil, saj doslej še ni uspel preseči 10 tisoč vozil na leto. Delnica je sčasoma upadla z dobrih 50 dolarjev na trenutnih 2,2 dolarja, kar podjetju daje tržno vrednost 6,9 milijarde dolarjev.
Visoke cene
Napoved za letos se je znova dvignila na 20 tisoč vozil, saj je Lucid v začetku leta začel sprejemati naročila za novega električnega terenca Gravity Grand Touring, ki ima ocenjen doseg 724 kilometrov, cene pa se začnejo pri 94 tisoč dolarjih. Do konca leta naj bi začeli zbirati tudi naročila za cenejšo verzijo Touring, ki bo stala 80 tisočakov.
Cene linije vozil Air se medtem gibljejo od dobrih 70 tisoč dolarjev za model Pure do 250 tisoč dolarjev za model Sapphire. Za Air Grand Touring, ki je postavil rekord dosega, mora kupec odšteti vsaj 110 tisočakov. Doseg Grand Touringa serijske proizvodnje po oceni ameriške okoljske agencije EPA sicer znaša okrog 772 kilometrov, na spletni strani navaja podjetje.
Za primerjavo, Teslin posodobljen Model 3 z ocenjenim dolgim dosegom (Long Range) 536 kilometrov stane okrog 55 tisočakov.
Avtomobilski portal Car & Driver je Lucidovemu rekordnemu dosegu 1.200 kilometrov dodal dve zvezdici. Pravijo, da je imela pot neto naklon navzdol, kar je omogočalo prihranek energije zaradi učinka gravitacije. Poleg tega podjetje ni navedlo povprečne hitrosti potovanja. Portal na podlagi dolžine poti, ki je trikrat daljša od najkrajše poti med mestoma, sklepa, da so izbrali počasnejši spust po severni strani Alp, s tem pa ohranjali nižjo hitrost.
Rdeče številke in tovarna v Savdski Arabiji
Lucid se za zdaj zanaša na globoke žepe največjega vlagatelja, saj s trenutno proizvodnjo in prodajo še ni dobičkonosen. Lani je sicer podjetje z 9.029 izdelanimi avti doseglo letno napoved devet tisoč vozil in z njihovo prodajo ustvarilo dobrih 800 milijonov dolarjev prihodkov, a je neto izguba v tem času znašala več kot tri milijarde dolarjev. Proizvodnja se sicer iz leta v leto povečuje. Leta 2022, ki je bilo prvo polno leto proizvodnje, so izdelali 7.180 avtov, leto pozneje pa 8.428.
V 2023 je Lucid sklenil tudi partnerstvo z britanskim Aston Martinom. Zanje izdeluje električne motorje in baterijske sisteme, saj proizvajalec luksuznih avtov skuša razviti linijo električnih vozil.
Septembra tisto leto so zagnali tudi proizvodnjo v novi tovarni v Savdski Arabiji, ki ima zmogljivost pet tisoč vozil na leto in je po navedbah podjetja prva avtomobilska tovarna v bližnjevzhodni kraljevini. Za zdaj tam le ponovno sestavljajo dele vozil, ki so vnaprej izdelani že v ameriški tovarni, sčasoma pa bi lahko tam proizvajali tudi celotna vozila in proizvodnjo razširili na 150 tisoč vozil, pravijo.
S tovarno Lucid podpira enega od zelenih ciljev Savdske Arabije, da bi bilo do leta 2030 kar 30 odstotkov novoregistriranih avtov električnih, so dejali pri podjetju.

Posel z Uberjem
V zadnjem mesecu je podjetje sklenilo še dve partnerstvi, ki bi lahko v bodoče spodbudila prodajo. Sredi julija so pri Lucid Motors sporočili, da vstopajo v partnerstvo s ponudnikom prevozov Uber, za katerega bodo skupaj z razvijalcem avtonomne vožnje Nuro v prihodnjih šestih letih vzpostavili floto 20 tisoč robotaksijev. Prototip Lucida in Nura se že vozi po testni stezi v Las Vegasu.
“V okviru poglabljanja odnosa z obema partnerjema Uber načrtuje večstomilijonske naložbe v Nuro in Lucid,” so zapisali pri Lucid Motors.